Concepte derivate

Posted on July 16, 2010

1


Există un trend în mediul blogurilor (profesionale), un trend ce se vrea a fi profesional. Mă refer exact la circuitul şi ciclul de viaţă al conceptelor. Destul de frecvent apar concepte noi, reeditări de concepte care fie remodelează felul de a gândi o problema fie, prin împrumut, creează direcţii noi. Uneori apar concepte care spun lucruri vechi în cuvinte de ,,trend’’. Conceptele sunt formulate de foarte buni profesionişti, sunt lansate în mediul online/academic, îşi consumă wow-ul şi apoi intră în multiple sectoare profesionale unde suferă adaptări, remodelări, etc. După un timp relativ scurt, nu mai vorbeşte nimeni despre ele (sau doar întarziaţii).
Am întâlnit acum un an conceptul EVP (Employee Value Proposition). Acum 3 zile citeam despre conceptul EVP dar cu înţelesul ,,business Education and training Value Proposition”. Explicaţia autoarei era: prin training şi instruire specifică, angajaţii trebuie să dobândească capacitatea de a înţelege, interpreta şi satisface aşteptările clienţilor şi pornind de la aceasta să livreze împreună cu produsul, o imagine favorabilă despre companie/produs/serviciu. Este un mix de PR, HR, vânzări, toate în fişa postului unui agent de vânzări, a unei secretare, a unui portar…
Dacă ideea iniţială a EVP consta într-un branding HR al companiei, noul bEtVP e o reinterpretare conceptuală a internalizării misiunii şi viziunii organizaţiei de către angajaţi. E normal ca aceştia să presteze muncă emoţională în faţa clienţilor, e normal să fie profesionişti în abordare şi exprimare/prezentarea mesajului, produsului, etc. Pentru asta se făceau traininguri şi înainte de apariţia bEtVP-ului.
Ce nu mă mulţumeşte e că autoarea a preluat fracţionat conceptul. Value Proposition e o dimensiune externă, a clientului/partenerului/beneficiarului/jobseekerului, nu o însuşire a angajatului. Prin urmare, chiar dacă toate elementele descrise concură spre consolidarea VP-ului, alăturarea ,,business Education and Training” nu îşi găseşte continuitate în alipirea de ,,Value Proposition”. Sunt prea multe variabile intermediare pentru a putea formula coerent o astfel de alăturare. Daca am presupune ca VP-ul este intern, adica sa fie ceva de genul: felul cum catalogheaza angajatii educatia si trainingul in companie, nu ar mai avea relevanta dimensiunea externa: livrarea unei imagini bune despre companie, produs, serviciu.
În concluzie, cred că ,,business Education and training Value Proposition” este un concept creat prin împrumut sau din inerţia trendului.

Advertisements
Posted in: HR