De ce îmi place Norvegia!

Posted on February 27, 2010

4


Sunt în Norvegia din august 2009. Nu ştiu decât 100 de cuvinte în norvegiană, nu ştiu dacă o să ajung vreodată să o vorbesc… Lucrez la un hotel istoric, superb. Şefii sunt îndatoritori şi oameni de caracter. Şefa e deşteaptă, şeful are un umor de milioane. Amândoi au multe milioane…

Stau foarte aproape de mare, aproape singur într-o casă uriaşă, cu grădină, terasă, etc. Oamenii sunt drăguţi, uneori exagerat de politicoşi. Unii, cum e şi normal să existe şi specimene, sunt rasişti. Nu există săpat în codurile lor nescrise ca un bărbat să ajute o femeie la lucrul fizic. Nu se fac complimente fetelor.

La biroul de taxe şi impozite: Bună ziua! Mi se pare că plătesc prea multe taxe…36%… Cât câştigi pe lună? Atât, zic. Da, plăteşti prea mult, zice. 20% e bine? E bine, zic eu. Cum te numeşti? Îi zic…  OK, de luni plăteşti 20%. Am primit lunea aia un plic şi atât a fost. Nu mi-a cerut adeverinţă de venit, adeverinţă ca nu am datorii, cerere legalizată, nu am făcut drumuri între trezorerie şi AJOFM, nu mi-a trebuit împuternicire de la locul de muncă… Aşa da!

Spaţiile comerciale sunt ,,parcuri de făcut cumpărături”. Gen AFI Palace Cotroceni. În schimb, rar vezi fete frumoase.

Natura e măsura Coroanei norvegiene. Splendid e un adjectiv minuscul. Stânci, ape, bărci, păduri, toate intră unele în altele, comunică. Respectul faţă de mediu e naturalul din care izvorăşte legea nu o simplă reglementare juridică.

Conformismul faţă de norme şi legi e valoare supremă. Dacă aşa scrie în regulament, nu există rabat. Nu ai voie să cumperi mai mult de 40 ml de vodka în pahar, dar ai voie să cumperi 100000 de pahare.

Zebra (trecerea de pietoni) e sacră. Claxonul nu există în raportul pieton-sofer. Avem timp, avem rabdare.

Dar… ninge câte 3-4 zile, cu mici pauze. De ieri a început wet snow. Norvegienii au însă o vorbă: nu există vreme rea ci doar haine proaste!

Voi reveni cu poze!

Tagged:
Posted in: Personal views